Analiza

Jak dostarczyć dokumenty Kancelarii?

  • Metoda preferowana w formie ankiety (ANALIZA):

Prosimy o udzielenie nam kluczowych informacji w specjalnej ankiecie na stronie mazuriwspolnicy.pl/ANALIZA Ankieta najprawdopodobniej poprosi Państwa o dokumenty - wówczas do ankiety należy dołączyć następujące skany/zdjęcia: 

  1. umowa kredytu razem z załącznikami (jeśli te załączniki Państwo posiadacie);
  2. regulamin, jeśli był do tej umowy załączony;
  3. aneksy do umowy (wszystkie aneksy, np. zwiększające kredyt, zmieniające walutę spłaty kredytu np. ze złotówek na franki, aneksy odraczające spłaty, aneksy przewalutowujące itd.).

 

  • Szyfrowanie dla zainteresowanych:
    Osoby zainteresowane szyfrowaniem, które korzystają z PGP, mogą użyć naszego klucza publicznego znajdującego się tutaj. Można także przesłać nam zaszyfrowany plik *.7z lub *.zip lub *.rar i podać nam hasło telefonicznie.
     
  • Metoda wolniejsza (gorsza) - forma e-mail:

    Mogą Państwo zbiór dokumentów – najlepiej w formacie .PDF – przesłać mailem, na adres analizy1|mazuriwspolnicy.pl| |analizy1|mazuriwspolnicy.pl 

    Wielkość/waga maili: przyjmujemy maile o wielkości do 25MB. Oczywiście mogą Państwo również umieścić zbiór swoich plików na dowolnym serwerze, a pocztą e-mail wysłać nam tylko link do takiego zbioru (wówczas nie ma problemów z wielkością załącznika).

  • Inne sposoby dostarczenia dokumentów:
    Skany dokumentów można dostarczyć nam również na płycie CD lub pen-drive, a także w formie papierowych, uprzednio przygotowanych kopii (nie wykonujemy kserówek i skanów na miejscu). 

Co muszę przygotować przed pozwem?

Po podpisaniu z nami umowy, skontaktuje się z Państwem nasz mecenas. Zapewne poprosi o następujące dokumenty:
- umowa kredytu, aneksy i regulamin;
- potwierdzenia wpłaty opłaty sądowej i skarbowej;
zaświadczenia wydawane przez bank obejmujące historię spłaty kredytu (informacja o tym zaświadczeniu znajduje się w kolejnym pytaniu poniżej).

Jak uzyskać z banku zaświadczenia finansowe?

W sekcji pliki do pobrania znajduje się nasz autorski wzór wniosku (notabene permanentnie kopiowany przez inne kancelarie). 

Taki wniosek o wydanie zaświadczeń składa do banku samodzielnie Klient.

Wynika to z faktu, że banki utrudniają prawnikom dostęp do tych informacji (pretekstem do odmowy jest "tajemnica bankowa" oraz "wewnętrzne procedury"). Nie tracimy czasu na walkę w nieistotnych obszarach (nie wykazujemy bankowi, iż nie ma racji - wszak bank jest tego świadomy), tylko wybieramy najprostszą ścieżkę: prosimy Klientów, aby uzyskali zaświadczenia, samodzielnie podpisując wniosek (wtedy bankowi odpada argument o "tajemnicy bankowej", czy też o "wewnętrznych procedurach"). Na wniosku wystarczy podpis jednego z Kredytobiorców.

Wniosek o wydanie zaświadczeń rekomendujemy wysłać listem poleconym na adres banku (zachowując potwierdzenie nadania listu poleconego). Część banków nie robi problemów ze złożeniem takiego wniosku elektronicznie (wtedy składa się za pomocą systemu bankowości elektronicznej). Wniosek można też złożyć w oddziale banku (o ile bank posiada swoje oddziały).

Który mecenas będzie prowadził moją sprawę?

Sprawy są przydzielane naszym mecenasom według wskazówek mecenasa Mazura. Tuż po podpisaniu umowy z Kancelarią, otrzymają Państwo informację, który z naszych mecenasów będzie prowadził Państwa sprawę (lista mecenasów znajduje się w sekcji Zespół).

W wyjątkowych sytuacjach, np. choroba bądź kolizja terminów rozpraw, możliwe jest zastępstwo ze strony innego naszego mecenasa, jednak praktycznie zawsze w ramach wyżej wskazanego Zespołu (oczywiście specjalizującego się wyłącznie kredytach "frankowych").

Aktualnie mecenas Mazur włącza się osobiście do spraw precedensowych, o znacznym ciężarze gatunkowym, a pozostałe sprawy omawia z mecenasami z naszego Zespołu.

W jakim zakresie otrzymam wsparcie Kancelarii?

Prowadzimy sprawy "frankowe" od samego początku do samego końca. Zakres działań określamy w umowie zawieranej z Klientem.

Czy Kancelaria będzie informowała mnie o postępach w sprawie?

Tak, na bieżąco informujemy naszych Klientów o wszystkich istotnych czynnościach w ich sprawie.

Zwykle ograniczamy informowanie o wątkach mniej istotnych, a także o standardowych pismach z banku (zawierających powielaną przez banki argumentację). Wychodzimy z założenia, że nasi Klienci płacą nam za to, że to my prowadzimy sprawę i to my zdejmujemy z Klientów stres związany z lekturą farmazonów zawartych w pismach procesowych banków oraz to my udajemy się do sądów na rozprawy oszczędzając czas Klienta.

Założyciele Kancelarii wiele lat temu dostrzegli, że na rynku prawniczym (szczególnie u prawników starszego pokolenia) zdarzają się sytuacje, w których klient powierza sprawę specjaliście, a ostatecznie klient i tak musi samodzielnie przygotowywać dokumenty (a prawnik tylko je podpisuje). U nas jest zupełnie odwrotnie - angażujemy Klienta tylko wtedy, kiedy absolutnie musimy, a prawie całość pracy wykonujemy my.

Jeżeli dotychczas nie mieli Państwo do czynienia z procesem cywilnym, lojalnie uprzedzamy, że proces sądowy w polskich warunkach charakteryzuje się nieregularnym tempem. Często w sprawie przez wiele miesięcy nic się nie dzieje (bo np. strony procesu czekają na czynność, którą sędzia zaplanował dopiero za 10 miesięcy), a niekiedy niespodziewanie w kilka dni otrzymujemy szereg obfitych pism i postanowień sądowych. Bywa również tak, że przez dłuższy czas sąd wstrzymuje się z wyznaczeniem rozprawy (a jedynie przyjmuje pisma) i można odnieść wrażenie, że sprawa jest przez sąd odsuwana w czasie, a nagle sąd wydaje końcowe orzeczenie korzystne dla naszego Klienta (bez przeprowadzenia rozprawy!).

Nasz sposób informowania jest dostosowywany do rytmu danego postępowania sądowego - jeżeli dany sędzia dynamicznie podejmuje szereg kluczowych decyzji, wówczas dostarczamy Klientom wiele informacji, a jeśli sprawa jest prowadzona przez sąd ociężale, wówczas nasze raportowanie jest uboższe. 

Ile może trwać postępowanie przeciwko bankowi?

Nie da się tego określić. Wszak mamy postępowania trwające latami. A z drugiej strony podajemy Państwu przykłady wyroków, w których sąd potrzebuje kilka miesięcy na wydanie orzeczenia (np. 4 listopada 2021 r. informowaliśmy, iż w sprawie o sygnaturze II Ca 987/21 postępowanie zajęło sądowi drugiej instancji 5 miesięcy, a w sprawie o sygnaturze XXVIII C 3885/21 postępowanie zajęło sądowi drugiej instancji 6 miesięcy).

Dobrze zorganizowane sądownictwo poradziłoby sobie z każdą tego typu sprawą w kilka miesięcy. Jednakże wymiar sprawiedliwości w Polsce boryka się z problemami typowymi dla instytucji publicznych (podobnie jak np. publiczna służba zdrowia). O bolączkach sądownictwa moglibyśmy pisać długo.

Tym nie mniej nie ma alternatywy, tzn. nie ma innego sprawniejszego sądownictwa, do którego moglibyśmy się zwrócić, zaś ugody proponowane przez banki są pod względem ekonomicznym mizerne.

W sytuacjach tego wymagających składamy wnioski o przyśpieszenie procesu do sędziego prowadzącego sprawę. Ostatecznością natomiast zawsze pozostaje możliwość złożenia skargi na przewlekłość postępowania.

Ile może być rozpraw w procesie sądowym?

Od zera do kilku w pierwszej instancji, tak samo w drugiej instancji. Niektórzy sędziowie wydają nawet orzeczenia bez przeprowadzania rozprawy, a są sędziowie wyznaczający rozprawy jedna za drugą

Obiektywnie, w sprawach "frankowych" nie ma potrzeby wyznaczania przez sąd rozpraw, gdyż obiektywnie są one zbędne. Wszystkie istotne informacje znajdują się bowiem w dokumentach. Natomiast skoro sądy wyznaczają rozprawy (bo są do tego przyzwyczajone), to na każdej z nich musimy się stawić.

Na ilość rozpraw wpływ może mieć to, czy sąd postanowił przesłuchać wskazanych przez bank świadków (w sprawach "frankowych" przesłuchanie świadków w celu ustalenia zdarzeń sprzed kilkunastu lat jest zupełnie bezsensowne, ale niestety tą czynność pomija tylko część sędziów). Ilość rozpraw wynika też z tego, czy sędzia ma jakąkolwiek systematykę pracy (czasami sąd wyznacza rozprawy dla własnej motywacji - bez nadciągającego terminu rozprawy taki sędzia nie sięgnie po akta, aby je przeczytać). Tym nie mniej nie rozwiążemy problemów organizacyjnych sądownictwa (w tym braków kadrowych i informatycznych), a jedynie możemy wykorzystać dostępne narzędzia prawne.

Aktualnie w naszym planowaniu zasobów osobowych nastawiamy się na kilka rozpraw w pierwszej instancji oraz na jedną rozprawę w drugiej instancji. Znaczna część rozpraw odbywa się zdalnie, tzn. przez Internet, w formule wideokonferencji.

Czy muszę stawić się na rozprawach?

W praktyce na rozprawy udajemy się samodzielnie bez naszych Klientów, działając jako fachowi pełnomocnicy, ale zazwyczaj sądy zapraszają naszych Klientów na jedną rozprawę, gdyż chcą wysłuchać ich stanowiska (wtedy w sądzie wraz z nami stawia się nasz Klient). Sądy często zezwalają na udział zdalny w formie wideokonferencji. Jest to forma szczególnie atrakcyjna dla osób mieszkających poza granicami Polski oraz dla osób, które z różnych przyczyn nie mogą stawić się w sądzie.

Getin Noble Bank - co oznacza restrukturyzacja tego banku?

W dniu 30 września 2022 r. Bankowy Fundusz Gwarancyjny uruchomił restrukturyzację banku Getin Noble Bank. Pełny komunikat znajduje się na stronie BFG

Z perspektywy czasu oceniamy to działanie jako szkodliwe dla kredytobiorców, a przy tym bardzo utrudniające nam prowadzenie procesów przeciwko upadłemu bankowi.